Det svenska SaaS-bolaget Flowbox förvärvar Dreaminfluence och stärker därmed sin position som ledande UGC-plattform i Europa. Med förvärvet passerar bolaget över tusen kunder och närmar sig en årlig återkommande intäkt (ARR) på 100 miljoner kronor.
Strategiskt förvärv stärker tillväxtresan
Flowbox, som hjälper företag att samla in och återpublicera användargenererat innehåll (UGC), fortsätter sin internationella expansion genom att köpa det danska influencer marketing-bolaget Dreaminfluence. Förvärvet ligger i linje med bolagets tidigare strategi som bland annat inkluderat sammanslagningen med spanska Photoslurp.
Dreaminfluence – stark plattform för influencer marketing
Dreaminfluence grundades 2018 av Mikkel Malesa och Rasmus Tobiasen. Bolagets plattform används av över 200 varumärken, däribland Estée Lauder, Mondelēz och DK Company. Med Flowbox integration får dessa kunder nu tillgång till en bredare helhetslösning som kombinerar influencer marketing med UGC.
Synergier och framtida expansion
– Förvärvet är ett naturligt steg i vår resa mot att förändra hur varumärken och kreatörer samarbetar för att driva e-handeln i Europa. Genom att integrera Dreaminfluences nätverk av kreatörer skapar vi en unik helhetslösning, säger Eulogi Bordas, vd på Flowbox.
Mads Wedderkopp, vd på Dreaminfluence, går vidare som Chief Revenue Officer på Flowbox. Ägarbasen förstärks av Blazar Capital på Dreaminfluence-sidan, medan de största ägarna i Flowbox är grundaren Marcus Carloni och norska Viking Growth.
Flowbox stärker sin position i techsektorn
Flowbox har redan etablerat sig som ett av Sveriges mest lönsamma onoterade techbolag enligt Breakit. Med kunder som G-STAR, Desigual, Decathlon och Intersport fortsätter bolaget växa på både den europeiska och latinamerikanska marknaden.
FAQ – Flowbox förvärvar Dreaminfluence
Vad innebär förvärvet av Dreaminfluence för Flowbox?
Förvärvet breddar Flowbox produktportfölj och stärker bolagets närvaro på den europeiska marknaden.
Hur många kunder har Flowbox efter förvärvet?
Flowbox passerar 1 000 kunder i Europa.
Vilka varumärken använder Dreaminfluences plattform?
Bland kunderna finns Estée Lauder, Mondelēz och DK Company.
Hur finansierades förvärvet?
Hela affären genomfördes genom aktier i Flowbox.
Vilka är de största ägarna i Flowbox efter affären?
De största ägarna är grundaren Marcus Carloni samt norska growth equity-bolaget Viking Growth.