Lastbilstillverkaren Scania varslar 750 tjänster i Sverige. Varslet berör både HR och kommersiella avdelningar och är en del av bolagets strategi för att möta förändrade marknadsförutsättningar och fortsatt leda utvecklingen mot ett hållbart transportsystem.

Två avdelningar drabbas hårdast

Enligt pressmeddelandet försvinner omkring 400 tjänster inom HR och cirka 350 tjänster inom de kommersiella avdelningarna. Beslutet innebär en omfattande omställning för organisationen.

Bakgrunden: snabba förändringar i branschen

VD och koncernchef Christian Levin betonar att beslutet är svårt men nödvändigt:

”Vår värld förändras snabbt genom teknisk utveckling, regionalisering och nya marknadsförhållanden. För att förbli starka i framtiden behöver vi anpassa oss, utveckla våra arbetssätt och se över hur vi är organiserade.”

Han framhåller att åtgärden syftar till att stärka Scanias konkurrenskraft och säkerställa företagets ledande roll i övergången till ett mer hållbart transportsystem.

Anpassning för att möta framtiden

Varslet är en del i en bredare omställning inom transportsektorn där elektrifiering, digitalisering och regionalisering förändrar förutsättningarna. För Scania är fokus att behålla positionen som en nyckelaktör i den globala omställningen.

FAQ – Scania varslar 750 tjänster

Varför varslar Scania?
För att anpassa organisationen till teknisk utveckling, regionalisering och förändrade marknadsförhållanden.

Hur många tjänster berörs?
Totalt 750 tjänster i Sverige.

Vilka avdelningar drabbas?
Omkring 400 tjänster på HR och cirka 350 på kommersiella avdelningar.

Vem kommenterar beslutet?
Christian Levin, VD och koncernchef för Scania.

Hur påverkar detta Scanias framtid?
Syftet är att stärka konkurrenskraften och fortsätta leda omställningen mot hållbara transporter.